fbpx

מה ההבדל בין לשפץ עם מעצבת לבין שיפוץ עם שיפוצניק בלבד?

הרבה אנשים שמעוניינים לשפץ את ביתם מתלבטים אם שווה להשקיע במעצבת או לעשות את השיפוץ לבד.

הם לא תמיד יודעים מה הערך של עבודת המעצבת ולכן הכנתי לכם פוסט מפורט שיסביר מה מעצבת עושה לעומת ביצוע השיפוץ עם שיפוצניק בלבד.

הגדרת התפקידים

ראשית, נגדיר מה התפקיד של כל אחד מבעלי המקצוע. אתן דוגמה מתחום אחר שתקל על ההבנה של ההבדלים. נעלי ספורט של חברת NIKE. הנעליים כוללות כריות אוויר, מנגנון בולם זעזועים, חורי איוורור, התאמה למבנה הרגל ועוד.  האם מי שמייצר את הנעליים תיכנן אותם? ודאי שלא. יש בחברה צוות פיתוח שכולל מעצבים ויתכן אף חוקרים שיושבים וחושבים רבות על נעל הספורט האולטימטיבית. לאחר התכנון המדוקדק, הנעליים עוברות לייצור ועובדי ייצור אינם קשורים לעבודת העיצוב. 

שיפוצניק או קבלן שיפוצים הוא ביצועיסט- הוא מבצע את עבודות השיפוץ או אחראי על ניהול בעלי המקצוע תחתיו. התפקיד שלו הוא לבצע את השיפוץ שהוגדר לו בין אם אלו תכניות העבודה המפורטות של מעצבת פנים או הנחיות של בעלי הדירה. הוא אחראי לביצוע נכון של עבודות הריסה, בנייה, אינסטלציה, חשמל ועוד בצורה מקצועית ונכונה תוך תיאום בין בעלי המקצוע השונים. במידה ותעבדו ישירות מול שיפוצניק, הוא יגיד לכם אם משהו לא בר ביצוע מבחינת הדרישות שלכם מבחינה טכנית או אם זה לא נהוג על סמך ניסיונו, אך הוא לא יתכנן לכם את הבית (שימו לב שאולי יש שיפוצניקים שעוסקים גם בעיצוב פנים אך התפקיד המקורי של השיפוצניק הוא ביצוע ולא תכנון).

מעצבת פנים עוסקת בתרגום הרצונות שלכם מהבית לתכנון חלוקת החלל בצורה האופטימלית עבורכם. היא קודם כל מבינה בדיוק את סגנון החיים שלכם, כמות החפצים שלכם, התנהלות בבית, הטעם שלכם ורק אז מתחילה לתכנן. למשל, יש אנשים שחשוב להם שהילדים גם ישחקו בסלון ולאחרים חשוב שהילדים ישחקו רק בחדר. לכן הפתרונות לאחסון צעצועים יהיה שונה. יש מי שרוצה לעבוד בחלל הציבורי של הבית ואחר בחדר שקט ומרוחק יותר. יש מי שאוהב מאד לבשל וזקוק למרחב עבודה גדול ואחרים שפחות מבשלים. כל החלטה משפיעה על תכנון הבית ויש עשרות שיקולים שיש לקחת בחשבון על מנת לייצר בית מותאם אישית ולא בצורה גנרית.

ההבדלים בשלב התכנון

בנוסף לראיית הצרכים האישיים של כל אדם או משפחה, נדרשת המעצבת ליצירתיות ויצירת פתרונות מעניינים גם מבחינה תכנונית וגם מבחינה עיצובית. המטרה של המעצבת היא לנצל את פוטנציאל המלא הדירה/ הבית ולייצר את התכנון האופטימלי תוך שהיא לוקחת בחשבון את השיקולים הבאים:
* תנאי החלל- כיווני אוויר, נוף, עמודים קונסטרוקטיביים, מיקום צנרת הביוב ועוד
* תקציב השיפוץ
* הצרכים והרצונות שלכם ועזרה בתיעדוף הרצונות בהתאם לתנאי הבית והתקציב
* לעיתים שיקולים גם של צרכים עתידיים כמו הפרדת הילדים לחדרים שונים
* טעם אישי של הלקוחות
* השקפת עולם של המעצבת 

המעצבת מציגה לכם אופציות לתכנון שנקראות תכניות העמדה ומסבירה לכם על היתרונות והחסרונות של כל תכנית ומגבשת איתכם יחד את ההעמדה הסופית.

לסרטון שמסביר על תכנית העמדה:

קבלן שיפוצים לא מבצע תכנון באופן שתואר. הוא יוכל להמליץ על דברים שהוא רואה שאנשים משנים בדירות על סמך ניסיון קודם או לבצע למשל החלפת אריחים וכלים סניטריים בחדר רחצה ישן לפריטים חדשים אך הוא לא יבצע את התכנון עם הרעיונות העיצוביים שיש למעצבת היות ועבודת התכנון מצריכה כישורים שונים וכן ביצוע ניסיונות תכנון בפועל. גם מעצבת לא רואה בסיור בדירה את אפשרויות התכנון המקסימליות, אלא שכאשר היא יושבת עם התכנית של הדירה ועושה סקיצות מרובות, היא מקבלת את הפתרונות המיטביים, אותם היא מציגה ללקוחות כאופציות לחלוקת החלל.

בעיני זהו אחד ההבדלים המשמעותיים בין עבודה עם מעצבת לבין עבודה רק עם קבלן שיפוצים כך שהמעצבת מאפשרת לכם למצות את פוטנציאל הדירה שלכם.

בחירת חומרים ודרישות לפרויקט

כאשר עובדים עם מעצבת, היא מוציאה מפרט כמויות לשיפוץ. זהו בעצם ריכוז הדרישות שלכם מהקבלן והגדרת העבודה בצורה מפורטת, אשר יועבר למכרז קבלנים, כלומר לקבלת הצעות מחיר ממספר קבלנים.

לפוסט על מפרט כמויות לחצו כאן

במידה ואתם פונים ישירות לקבלנים ללא מסמך זה, יהיה לכם קשה להשוות בין ההצעות השונות כי יש נויאנסים רבים שעשויים להשתנות בין קבלן לקבלן. 

מעבר לזה שהמעצבת תמליץ לכם על דרישות מתאימות אשר במידה ותעבדו ישירות עם קבלן לא תדעו לדרוש.

מבחינת בחירת חומרי גמר לפרויקט כמו אריחים לחיפוי בחדרי רחצה, ריצוף, ברזים, כיורים, אסלות ועוד, אם תעזרו בשירותיה של מעצבת פנים, הרי המעצבת תלווה אתכם בבחירות. 

מעצבת מייצרת לבית קונספט עיצובי, סוג של סיפור של הבית שלכם כך שתכנסו לחלל הציבורי (הסלון והמטבח) ואז תכנסו לחדרי הרחצה למשל, הם יהיו מעין המשך ישיר לאותו הבית ולא גיבוב של סגנונות שלא מתחברים.

בנוסף, בחנויות הקרמיקה למשל, יש מבחר אדיר שכולל אלפי אפשרויות בכל חנות. המעצבת תכווין אתכם לסגנון הרצוי עוד בטרם תגיעו ליום הקניות כך שתגיעו ממוקדים ויהיה ברור מה הסגנון שאנחנו הולכים לבחור. בדרך זאת יחסך המון זמן וכאב ראש והבחירות יבוצעו בקלות. בנוסף, הליווי יגרום לכך שלא תתחרטו בהמשך על הבחירות שהרבה פעמים נעשות בצורה שרירותית ולא מדויקת. 

עוד אלמנט חשוב בבחירת החומרים, היא התאמה לשטח הדירה והחללים בה. למשל, המעצבת תמליץ על גודל ריצוף וחיפוי נכונים שתואמים את פרופורציות הדירה , שטחי חדרי הרחצה, גובה התקרה וכו'.

בתכנון מטבח, המעצבת תוודא איתכם את הרגלי הבישול והאכילה שלכם. את כמות האחסון הדרוש. תייצר תכנון מדויק לכמות המגירות והמידות הרצויות כך שכשתגיעו לחברת מטבחים או נגר תהיו עם תכניות מפורטות שבוצעו בהמון מחשבה לעומת פגישה או שתיים בחברת מטבחים. כך תוכלו לדעת שיהיה מקום מדויק לכל דבר וההתנהלות במטבח שהינו איזור מרכזי בבית תהיה תקינה ונעימה.

כמו כן, המעצבת מעודכנת בחומרים, אפשרויות ויצירת חיבורים ושילובים מעניינים ועבודה איתה ללא ספק תפתח בפניכם אפשרויות שלא חשבתם עליהם.

לסרטון על מה חשוב לדעת לפני סבב חנויות קרמיקה:

הבדלים בשלב השיפוץ

בשלב הביצוע של השיפוץ, יש עשרות אם לא מאות החלטות שצריכים לקבל. במידה ותעזרו במעצבת פנים הרי שהיא תכין סט תכניות עבודה לקבלן שכולל:

תכנית הריסה, תכנית בניה, תכנית אינסטלציה, תכנית חשמל ותאורה, תכנית ריצוף, תכנית הנמכות תקרה, פריסות חללים רטובים, פריסות מטבח, תכניות נגרות ומסגרות ורשימת אלומיניום.

תכניות אלו לא משאירות כלום ליד הגורל 🙂 אלא מציגות במדויק איך יש לבצע את כלל העבודות. למשל, בחדרי הרחצה המעצבת מציגה כל קיר בנפרד ומתכננת כיצד יונחו האריחים כך שהחיתוכים המכוערים יבוצעו במקומות נסתרים. וכך גם לגבי ריצוף חדרי הרחצה והדירה כולה. היא תסמן לקבלן מאיזה מקום להתחיל לרצף כך שלא ישאר למשל מאריח 80/80 ס"מ פס של 10 ס"מ במיקום גלוי וגם תשתדל שלא יהיו חיתוכים לא יפים כלל, למשל על ידי בחירת גודל ריצוף מתאים יותר.

חיבור בין אריחים בפינה יכול להתבצע על ידי חיתוך גרונג שהוא חיתוך שני האריחים בקצוות בצד האחורי (בזוית של 45 מעלות) המאפשר תוצאה מושלמת, אך אם לא יוגדר לקבלן לבצע כך הוא עלול להשתמש בפרופיל פינה שזהו פס שנראה הרבה יותר גס ומכוער. זוהי דוגמה אחת מבין המון ניואנסים שהמעצבת תקפיד עליהם בתכניות העבודה. 

דוגמה נוספת הינה תכנית חשמל ותאורה בה המעצבת תעבור איתכם על כלל הדרישות מכל חלל ותתאים במדויק את כמות השקעים ונקודות התאורה גם ברמה העיצובית של תאורות אווירה למשל, אך בעיקר ברמה הפרקטית של שקע ייעודי לדייסון במקום הנכון, מפסק מחליף שמאפשר הדלקה וכיבוי של נקודות מסוימות משני מקומות ולאפשר התנהלות יותר נוחה בבית, מיקום שקעים מתאימים לעמדת עבודה ועוד. יש גם להקפיד על ביצוע כמות שקעים בכמות נכונה ולא מעבר כי עבודות החשמל הן יקרות במידה ולא תעזרו במעצבת, הקבלן יבקש מכם לפרט היכן למקם שקעים ונקודות תאורה ועשויות להיות מס' טעויות שיגרמו מחוסר הידע שלכם:

1. לא תקחו בחשבון את כל הצרכים שלכם או צרכים עתידיים אשר בעתיד תתחרטו על כך ותתבאסו לבצע עבודות חציבה נוספות שהן מלכלכות ודורשות צביעה נוספת.
2. תבקשו לבצע הרבה שקעים "שיהיה" בגלל קושי בהחלטה נכונה דבר שייקר מאד את עלויות השיפוץ וגם יכול להביא להכנות מיותרות שגם מכערות את הבית.
3. טעויות בגבהים ומיקום שקעים בחלל שלאחר מכן לא יאפשרו העמדת רהיטים במקום הרצוי.

דבר חשוב נוסף, הוא התמודדות עם בעיות שקורות במהלך השיפוץ. 

יש דברים שלא ניתן לדעת בשלב התכנון, אלא כשהקבלן פותח קירות מתגלות בעיות שיש לתת להן מענה מיידי. הקבלן יכול להציע פתרון ברמה הטכנית אך הפתרון עשוי להיות פחות טוב ברמה העיצובית. 

חלק מעבודת המעצבת הוא פיקוח עליון שמטרתו לוודא התאמת העבודה בשטח לתכניות העבודה. המעצבת תגיע לבדוק שדברים מתנהלים בהתאם לתכנון ותציע פתרונות חלופיים במידת הצורך. במהלך הבנייה דברים צריכים להתנהל בצורה שוטפת היות ויש לוח זמנים שלא נרצה לחרוג ממנו ולכן בלת"ם לא צפוי עשוי להלחיץ אתכם ולעכב את העבודה ואילו מעצבת רגילה לפתור בעיות עיצוביות בשטח. בנוסף,  המעצבת תוודא שהכל מבוצע על פי המידות והדרישות שלה ותבקש מהקבלן לתקן דברים שלא עומדים בדרישות שהוגדרו. בהקשר זה אזכיר שיש גם אפשרות לקחת מפקח בנייה שיבדוק את עבודות הקבלן ברמה המקצועית וזאת בנוסף לפיקוח של המעצבת על יישום התכניות שלה. 

לסרטון על פיקוח עליון:

תקשורת

כאשר אתם עובדים ישירות עם קבלן שיפוצים אתם אלו שצריכים לפתור את כלל הבעיות במהלך השיפוץ. זה דורש המון זמן והתעסקות מצידכם. הרבה פעמים לא תבינו על מה הוא מדבר ותצטרכו להגיע לדירה לראות וללמוד את הנושא כדי לקבל החלטה. לעומת זאת, כאשר עובדים עם מעצבת, היא מתנהלת באופן ישיר מול הקבלן ויכולה לפתור הרבה מההתלבטויות והשאלות שעולות. כמו כן, היא יכולה להסביר לכם את ההשלכות לכל החלטה בצורה בהירה יותר או לחילופין לפתור בעיה שאין לה השלכה מבחינתכם מבלי שתצטרכו להדרש לכך. כך שהמעצבת מייצרת לכם שקט נפשי ורוגע שיש מישהי שמלווה אתכם בפרויקט. לעיתים גם יש קושי בתכנון השיפוץ היות ויש חילוקי דיעות בין בני זוג והמעצבת שמהווה דמות מקצועית ונייטרלית מאד מקלה בגישור הפערים ורתימתכם לחזון משותף.

עלויות

עלות מעצבת פנים מחושבת בהצעת מחיר הכוללת את היקף העבודה הרלוונטי לפרויקט שלכם, אך ככלל אצבע הממוצע יהיה כ 7%-10% מעלות הפרויקט (השיפוץ), אמנם סכום לא מבוטל אך ביחס לעלות הנכס זוהי עלות זניחה שמאפשרת לכם למצות את הנכס שקניתם לטובת הבית שתמיד חלמתם עליו.

תקבלו בית עם פתרונות תכנוניים נכונים, מעוצב ברמה גבוה שלא ניתן היה להגיע אליה בכוחות עצמכם.

בנוסף מעצבת פנים תעזור בחסכון בעלויות על ידי:

  • תכנון השיפוץ בהתאם לתקציב שהגדרתם מראש.
  • תיעדוף הצרכים שלכם במסגרת התקציב כך שהשיפוץ ימצה את התקציב בצורה אופטימלית.
  • מפרט כמויות שיאפשר מכרז קבלנים טוב יותר ולא קבלת הצעות לא זהות
  • המלצה על בעלי מקצוע אמינים כך שתדעו שההשקעה שלכם תניב את הערך הגבוה ביותר עבורכם
  • ניצול יעיל של הזמן בלי התרוצצויות מיותרות, קניות ממוקדות, פתרון בעיות מול הקבלן, כך שלא תצטרכו להשקיע ימי חופש רבים

כל הכבוד שהגעתם עד לכאן.

אלו היו ההבדלים בין עבודה עם מעצבת או עם קבלן שיפוצים בלבד. בנוסף, מעצבת גם עוסקת בהלבשת הבית: תכנון נגרות מותאמת אישית לכל הבלגן כניסה לבית, למזנון המושלם, לארונות הבגדים, מדפים מתוכננים אישית ובחירת כל הריהוט, התאורה, הטקסטיל, האקססוריז. אלו כמובן נושאים שאינם מתחום העיסוק של קבלן שיפוצים ומעצבת פנים תוכל מאד לעזור לכם, אבל נשאיר משהו לפעם אחרת, כי רציתי להתמקד כאן בנושא השיפוץ.

לסיכום, קבלן טוב חשוב מאד בכדי שהשיפוץ יבוצע ברמה גבוהה וללא תקלות בעתיד, אך הקבלן לא יכול לתת מענה בתכנון הדירה לצרכיכם, בעיצוב ברמה גבוהה עם שילובי חומרים, התאמת סגנון ובניית קונספט עיצובי ולכן השילוב בין קבלן שיפוצים טוב ומעצבת טובה הוא השילוב המנצח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לקבלת עידכונים, פוסטים בבלוג והטבות >>